Update Tag: SU7 (GOTY) und Reno verfügbar!

So viele Abkürzungen in einer Überschrift. Ab heute Nachmittag gibt es für MSFS (Microsoft Flight Simulator) Nutzer das SU7 (Sim Update 7) und damit wird auch die GOTY (Game Of The Year) Edition veröffentlicht. Und unter Reno verbirgt sich der Austragungsort des legendären Reno Air Race.

Ab sofort kann das Update 1.21.13.0 heruntergeladen werden, wie immer zunächst im MS Store (wenn man diese Variante besitzt) oder in Steam und danach im Sim selbst, grob um die 30 GB. Kleiner Hinweis, wenn das Update nicht auftauchen sollte: PC neustarten! Und, auch wichtig: im Sim selbst im Content Manager finden sich u.U. auch Updates, so z.B. ein Update für das WT G1000NXi.

Die Releasenotes findet ihr weiter unten, als Original im offiziellen FS Forum.

Zunächst zum SU7 GOTY:

Das kommende Replay-System wird das gleiche Tool sein, das Asobo zum Erstellen von Trailern verwendet.
Die DirectX 12-Unterstützung wird mit Sim Update 7 geliefert, man kann sie einschalten, aber es gibt noch keine Leistungsvorteile. Erzwungenes Logbuch-Pop-up nach einem Flug kann mit Sim Update 7 deaktiviert werden. Meteoblue und Asobo haben mit SU7 dier Wetter-Engine verbessert, einschließlich der genaueren METAR-Bedingungen. Memory Leaks sollen teilweise gefixt sein. Und Überschallflug sowie Nachbrenner werden nun unterstützt.

 

 

Das alles ist neu in der Game of the Year-Edition
5 neue Flugzeuge:

Boeing F/A-18 Super Hornet
VoloCity (Volocopter)
Pilatus PC-6 Porter (Entwickler Hans Hartmann und Alexander Metzger)
CubCrafters NX Cub
Aviat Pitts Special S1S (One Seater)

 

Neue Flughäfen

Deutschland

  • Flughafen Leipzig/Halle (EDDP)
  • Allgäu Airport Memmingen (EDJA)
  • Flughafen Kassel (EDVK)

Schweiz

  • Lugano Flughafen (LSZA)
  • Flughafen Zürich (LSZH)
  • Flughafen Luzern-Beromünster (LSZO)

USA

  • Patrick Space Force Base (KCOF)
  • Marine Corps Air Station Miramar (KNKX)

 

Neue Photogrammetrie-Städte:
Im Rahmen der laufenden Zusammenarbeit mit Bing Maps kommen weitere Photogrammetrie-Städte hinzu: Helsinki (Finnland), Freiburg im Breisgau (Deutschland), Brighton, Derby, Eastbourne, Newcastle und Nottingham (Großbritannien) und Utrecht (Niederlande).

 

Die Reno Air Races hingegen sind als zusätzlicher DLC (Downloadable Content) verfügbar und können in 2 unterschiedlichen Paketen geordert werden.

Die Reno Air Races: Full Collection bietet 40 offiziell lizenzierte Flugzeuge, darunter zehn North American P-51 Mustangs, zehn North American T-6 Texans, zehn Aero L-39 Albatros’ und zehn Aviat Pitts Special S1S. Darunter befinden sich viele berühmte Champions wie Miss America, Strega, Voodoo, Baron’s Revenge, Radial Velocity, Six-Cat, American Spirit und Pipsqueak und viele andere Maschinen, die ihren Pilot*innen Gold gebracht haben. All diese erstaunlichen Flugzeuge und das komplette Online-Rennerlebnis sind im Preis von $59,99 enthalten.

Für all jene Hobby-Pilot*innen, die einfach den Rennspaß gemeinsam mit ihren Freund*innen genießen wollen, ist das Reno Air Races: Expansion Pack der perfekte Einstieg. Mit dieser Erweiterung spürst Du den Nervenkitzel in den Online Multiplayer Races in einer von vier fantastischen Maschinen: der North American T-6 Texan, der North American P-51 Mustang, der Aero L-39 Albatros, und der Aviat Pitts Special S1S – und zwar für nur $19.99!

Übrigens hatten bei der Entwicklung der Warbirds unter den rennmaschinen A2A ihre Finger im Spiel, allerdings nur optisch, nicht in der Systemtiefe!

 

RELEASE NOTES 1.21.13.0

New Aircraft We are adding 5 brand new aircraft to Microsoft Flight Simulator:

  • Boeing F/A-18 Super Hornet: Our first military jet and a highly requested feature from the community. The Top Gun: Maverick expansion will release with the movie next Spring, but we wanted simmers to have the opportunity to be able to test their need for speed this holiday.
  • VoloCity: We partnered with well-known German company Volocopter, which is working on an eVTOL called “VoloCity”, a vision for an urban air taxi. We worked closely with the Volocopter engineering team to develop an authentic version of the aircraft for the simulator. This is our first aircraft that can perform pinpoint landings and is a teaser of what you can look forward to in 2022 when we intend to launch helicopters in the sim.
  • Pilatus PC-6 Porter: This legendary short takeoff and landing (STOL) utility aircraft is a highly versatile plane from Switzerland, and our close collaboration with the manufacturer and the development efforts by famed developers Hans Hartmann and Alexander Metzger resulted in a great and fun new aircraft with exception capabilities in the simulator.
  • CubCrafters NX Cub: Yakima-based CubCrafters recently introduced a nosewheel option for their flagship CC-19 XCub Aircraft, popularly called the NX Cub, which we are pleased to introduce to the flight sim audience to further enhance our bush flying and off airport options.
  • Aviat Pitts Special S1S: One of our most popular planes gets a single-seat option with the release of this aircraft.

New Airports

We are adding 8 handcrafted airports in Central Europe and the United States:

  • Leipzig/Halle Airport (EDDP)
  • Allgäu Airport Memmingen (EDJA)
  • Kassel Airport (EDVK)
  • Lugano Airport (LSZA)
  • Zurich Airport (LSZH)
  • Luzern-Beromunster Airport (LSZO)
  • Patrick Space Force Base (KCOF)
  • Marine Corps Air Station Miramar (KNKX)

The Game of the Year release is adding information about 545 previously missing airports in the United States

New Missions
Based on the popularity of the recently introduced Discovery Flights, we are adding an additional 6 locations (Helsinki, Freiburg im Breisgau, Mecca, Monument Valley, Singapore, and Mount Cook) to this popular series

New Tutorials (produced in partnership with FS Academy)
To further expand the onboarding experience, we are adding 14 new tutorials, introducing simmers to Bush flying (in an Icon A5) and IFR (in a Cessna 172)

New Features
We are also pleased to introduce several highly requested features by the community: an updated weather system, early access to DX12, and a dev mode replay system (more info below)

New Photogrammetry Cities
As part of our ongoing collaboration with Bing Maps, we are pleased to add a number of new photogrammetry cities: Helsinki (Finland), Freiburg in Germany (Germany), Brighton, Derby, Eastbourne, Newcastle, and Nottingham (UK), ), Vers-Pont-Du-Gard, Chambord and Port-Vendres (France) and Utrecht (Netherlands)

Stability

  • Several crashes have been fixed across the title
  • Fixed sim being stuck while loading the world data in rare cases
  • Improved online multiplayer plane trajectory accuracy and stability
  • A first implementation of DX12 can now be activated via the Option menu (requires a reboot of the title)

Navigation

  • New Arinc424 Cycle 2111 is now available
  • Flight plans that were externally loaded or manually edited on the world map will no longer be recomputed from scratch when changing the instrument procedures or the parking spots
  • AI controls ATC will no longer automatically send the updated flight plan from the aircraft’s instrument whenever a change is made

Weather

  • Improved METAR ingestion into live weather
  • You can now consult real airport METARs during flight from the Weather panel (only when Live Weather is active)
  • Updated .WPR file versioning for weather preset edition. Now handles both coverage and density for cloud layers (Formerly density became coverage). Backward compatibility has been handled
  • It is now possible to put clouds below sea level (-400m) for regions such the Dead Sea
  • Fixed AGL / MSL UI display in weather panel
  • Setting wind with weather panel is more coherent with in-game wind near ground
  • Fixed unit conversions in weather panel
  • Minor UI improvements in weather panel

VR

Microsoft Flight Simulator is now compatible with VR controllers on PC!

  • Main menu: Use the raycast mode to navigate and interact with the menus
    Cockpit
  • Instruments: Switch between the proximity mode (you interact with the instruments by grabbing them) and the raycast mode (you use a raycast to pinpoint the instrument you want to interact with). Beware of the autopilot as it overrides your inputs.
    • Yoke/stick: In the VR options, you can choose between ‘Hold’ mode (hold the interaction button to grab the yoke) and ‘Toggle’ mode (press the interaction button once to grab the yoke and press the button again to release it) to interact with the yoke at your convenience.
  • Toolbar: Use the raycast mode to interact with the toolbar and the in-game panels.
    • Implementing support for VR controllers has required a few updates in each plane. If a plane has not been updated, a pop-up message informs you that it is not fully compatible with VR controllers that it is not fully compatible with VR controllers, in which case: that it is not fully compatible with VR controllers, in which case:
      • You cannot grab the yoke with the VR controllers and control it with hand gesture.
      • You can control the yoke with the stick of the left VR controllers.
      • You can interact properly with the instruments using the VR controllers.
  • Lighting issues are fixed.
  • VR is compatible with DX12. You might encounter a few issues as the implementation of Dx12 is still WIP.

Accessibility

  • Audio Customization: Option to convert to Mono for people deaf in a single ear
  • Option to Adjust Background Contrast in HUD has been added

Activity

  • A new Spotlight Event landing challenge is available for you to fly, featuring the F/A-18E Super Hornet landing at MCAS Miramar. 4 hours of existing flight time in a non-Discovery flight (free flight, landing challenges, bush trips, etc.) are required to display the event on the homepage, which replaces the Discovery Flight shortcut.
  • G-Effect and G-Suit preference assistances have been added in the option menu
  • New assistance has been added to disable the automatic logbook at the end of a flight
  • Fixed Bushtrip progression not saved when completing a bushtrip leg
  • Fixed Germany bushtrip which could not be completed
  • Fixed Take Off Airliner Flight tutorial that cannot be completed with the keyboard only
  • Completing a landing challenge will no longer change Assistance settings

Planes

GENERAL

  • Fixed a bug with water rudders at high speeds and with water rudders incorrectly affecting aerodynamics in air
  • Made ITT simulation engine specific on multi engine turboprop aircraft
  • Modular fuel system now supports CG based triggers
  • The primed level of the piston engine does not reset anymore when no combustion happens
  • Added a new parameter to use in the flt files for turbine engines : CorrectedFF
  • Added TACAN related inputs
  • Added a SimVar that shows the effective flaps handle position when some logic makes it different than the physical position
  • Checklist’s highlights will now properly use the HIGHLIGHT_NODE_ID rather than the NODE_ID if specified (Previously only affected the hover highlight)
  • Added a parameter to specify whether or not a plane’s autothrottle attempts to maintain the Vertical Speed when controlling the airspeed
  • Title no longer crashes when trying to invert a one-waypoint flightplan
  • Added SIMVARs for TACAN Navigation
  • Improved accuracy of FLC speed hold system on aircraft with a calibration difference between IAS and CAS
  • Corrected an issue which would cause the fuel capacity of planes using the modular fuel system to be displayed as 0gal
  • AUDIO : added flaps drag sound effects
  • AUDIO : added passenger ambiences cabin in airliners

Boeing 747-8 Intercontinental / Boeing 787-10 Dreamliner

  • MCDU now support waypoint insertion in Leg Page

Boeing 787-10 Dreamliner

  • Fixed HUD projection
  • MCDU has all its buttons highlighted on hover
  • ND flightplan display now has correct color
  • REV indication on EICAS is now display when in reverse mode

Boeing 747-8 Intercontinental

  • NavAids indicator on PFD now have adequate color
  • NavAids indicator symbol are removed

Airbus A320neo

  • Fixed a problem that prevented auto start (Ctrl+E) without external power unit
  • Autopilot now updates its target Vertical Speed while in VS mode
  • Autopilot now updates its target Altitude while in VS or Managed mode
  • Corrected an issue which allowed setting the Autobrakes to the MAX position in flight, when it should be disabled

Cessna Citation Longitude

  • Corrected an issue which caused push buttons for lights not to change state when toggled using a key
  • Fixed ITT alarm is ringing and caution message is displayed on PFD while ITT graph and numbers are green on PFD
  • Fixed aural warning related to parking brake cannot be silenced without disengaging the brake

JMB VL-3

  • Correction lights in the airframe

Cessna 208 B Grand Caravan EX

  • Correction of some textures for airframe
  • Condition lever has new keys to bind. Preexisting bindings to mixture keys can also be used to move the lever without any change in settings
  • Fuel flow controller PID was tuned to avoid FF spikes when using the condition lever

Beechcraft King Air 350i

  • Condition lever has new keys to bind. Preexisting bindings to mixture keys can also be used to move the lever without any change in settings
  • Throttle levers animation gives incorrect lever position

Cessna 172 Skyhawk

  • Pushback service was removed from the Floats version

Daher TBM 930

  • Fixed aural warning related to parking braking could not be silenced without disengaging the brake

EXTRA 330LT

  • Removed some electrical circuits from the E330 that were not used in the plane but could be enabled using the TOGGLE_ALL_LIGHTS key

World

  • Fixed a crash that could occur when flying near cities with a lot of autogen buildings
  • Various watermasks have been added around the world
  • Improved night lighting by reducing the intensity of the distant sepia layer
  • Fixed an issue with wind turbines lights sometimes no display at the right altitude
  • Fixed terminal missing at KSFB
  • VGHS airport has been renamed
  • Collision pass has been performed on most of the bespoke airports
  • Vegetation has been tweaked around Christ the Redeemer
  • Improved LODs on CYTZ Toronto

UI

  • Fixed mouse click sometimes didn’t work on external windows
  • Added a Minimized HUD assistance under option
  • Moved In-game news and Release notes at the bottom of the main menu
  • The Marketplace is now accessible directly from a dedicated widget in the main menu
  • Allow inputs to be mapped on key/button release
  • Community-made activities now have their own dedicated page. They are grouped by their mission type, which can now have any custom value

Peripherals

  • Tobii eye tracker is now supported (more settings/configuration will come in a later update)
  • Added a new gamepad preset : Gamepad (Fighter Jet) to complement the F/A 18 release
  • Added the Afterburner controls to the commands list
  • Added the G Limiter controls to the commands list

SDK

Devmode

  • The Replay system can be activated via the devmode on PC only / Options / Experimental / Enable replay panel. More info here: https://forums.flightsimulator.com/t/new-replay-feature/466973 9
  • ArtProj asset groups are now automatically converted to ModelLib upon loading a project
  • Fixed various UI issues in Project Editor
  • Expose the electrical system debug window (Windows > Behaviors > Systems > Electrical system)
  • Remove arbitrary limits for electrical component definitions
  • Added draw debug helipads
  • Extra parameters linked to the selected material code can now be edited through the Material Editor
  • Fixed corrupted node positions in graph when cloning an FX
  • Improved teleport window
  • The Output node of the Visual Effects Editor now exposes extra material parameters
  • Added debug OSM point features
  • Added top down camera
  • Added the Aircraft Thumbnail Capture tool. Allows to customise and capture aircraft thumbnails (see SDK doc)
  • “Advance Capture” button in Package Inspector has been replaced to a button which opens the Aircraft Thumbnail Capture tool
  • Fixed random crash in Material Editor when building a package
  • Fixed export to Community folder
  • Fixed “Remove Package” and “Remove Asset Group” buttons in Package Editor / Inspector
  • Fixed random textures flickering in Material Editor
  • Old material files are now properly deleted upon renaming a material through the Material Editor“
  • Added the selection of the default VR API used (Fake or OpenXR) in option menu
  • Fixed conflict between drone camera and developer camera. Now the two options are incompatible
  • Xbox Lod Selection mode will be replaced by the new model LOD limits system. Since they are exclusive, the UI now reflects this by disabling the box Lod Selection Mode when the new model LOD limits are activated
  • Improved the export window interface in the Project editor
  • Add more data validation for invalid and out-of-bounds Color and UV data, to help avoid rendering issues such as black screen flickering during the Package tool
  • Bugfix: A flight could be started even if wasm module and/or wasm gauge weren’t loaded (more visible if a flight is restarted) -Fixed fspackagetool,exe not displaying console FlightSimulator’s console output, Added two commands : -outputtoseparateconsole : allow users to have FlightSimulator output to a separate console, -nopause : Prevent FlightSimulator to pause at the end of the proccess

Visual Effects Editor

  • Added a constraint on the name when creating or renaming a visual effect
  • New GroundDirection node, return directions relative to the plane orientation projected on the ground. See documentation here https://devsupport.flightsimulator.com/articles/2809/su6-changes-you-must-make-on-your-fxs.html 3
  • Fixed node graph display issues after creating a new effect
  • Fixed new effect creation when there are unsaved modifications on the currently opened document. Will now display the usual confirmation popup
  • Fixed particle emission flow to get a more stable emission and particle count with high rates and velocities
  • In the Bezier Curve Editor, use Shift+Click to add a point
  • Node graph inspector shows more user friendly names when possible for properties that can be added and removed in blocks
  • Fixed bugs & made major UX/UI improvements to the Bezier Curve
  • Allow spawning Visual Effects with no node and no contact point seup. The effect will spawn attached to the root node of the object
  • Fixed obsolete properties shown in node graph inspector
  • New primitive type GroundRibbon will create a fixed orientation ribbon that follows the orientation of the ground
  • Added a StaticMesh node
  • Fixed the deformation shader
  • Fixed a crash when closing the editor for an effect after moving a node then deleting it

Scenery editor

  • Added road, street light and power lines exclusion to polygons. -Added power line debug
  • Disable gizmo while editing heightmap
  • Fixed apron resume edition when there is a spline
  • Fixed light update when moving taxipoint
  • Fixed floating object that take too much time to be snapped
  • Fix DEM update when updating terraforming
  • Added airport checks
  • Added taxiways connectivity checks. Show hold-short orientation
  • More color for taxiparkings and taxipaths
  • Making the Hide and lock by type window a subwindow instead of a popup to be able to dock it
  • Fixed floating taxipoint
  • Fixed and improved color extractor
  • Fixed gltf textures not updated automatically

Aircraft editor

  • Cylinder displacement now correctly converted to cubic inches in the AircraftEditor

3DS max exporter

  • Fixed typo in ui of 3dsmax material
  • Pearl parameters are now restricted to only Standard Material

Model behaviors

  • Improvements to the usability of the Behaviors Window
  • Addition of ParametersFn feature to model behaviors
  • Addition of Process=““String”“ to process a parameter as a string using RPN

Audio

  • Added SONIC_BOOM Trigger Event in MiscellaneousSounds
  • Added mach cone zone & degree RTPC in the WwiseSampleProject

Known Issues

General:

  • TrackIR may sometimes stop working properly during a flight. Press F12 to reset the position.
  • Glass cockpit remains off when starting from cold & dark with the Volocity
  • Save custom weather presets is not operational
  • High temperature spikes happen above 44000ft

VR:

  • Only one controller is active at a time, so you cannot interact with two instruments at the same time. However, you can control the yoke and interact with an instrument simultaneously. A few planes, such as the Volocopter, have a very specific configuration (throttle or other instruments on the yoke for example) which makes them currently more complicated to control with VR controllers. We will work on a way to make these planes fully compatible with VR controllers in the future.
  • The HUD in Reno Races may appear in the center of the field of view. Switching out of and back to VR fixes the problem.
  • A large white dot appears in the center of the screen during the loading after completing a landing challenge
  • You may experience a visual glitch when loading the main menu back from the cockpit
  • Clicking on the Toolbar does not work (mouse, VR controller)
    -There may be some issues with the VR controllers when setting the interaction model to Legacy

Devmode:

  • Aircraft can no longer compiles because of glTF errors

FA-18 Super Hornet:

  • Has trouble maintaining bank angle after Roll Hold mode is engaged
  • Autopilot RALT mode does not work, it doesn’t follow height above the ground
  • Barometric Altitude (BALT) Hold fails to engage if Auto Throttle is active
  • Afterburners don’t engage when you push the throttle to 100%. They need to be activated with a key binding
  • HUD flickers depending on lighting
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diesmal super schnelles Update bzw. Anbindung an die Server – hab Komplettinstallation gemacht (130 GB) und gleich fertig. Angefangen um 17:39.

„Für all jene Hobby-Pilot*innen, die einfach den Rennspaß gemeinsam mit ihren Freund*innen“ ….

Besonders von den *innen wimmelt es hier ja nur so. wird Zeit daß im MSFS endlich die Frauenquote eingeführt wird, sonst haben wir hier nur Hobby-Pilot*en mit ihren Freund*en.

Viele junge Frauen sind halt der Meinung, sie hätten abwechslungsreichere Hobbies als vorm PC zu sitzen und Pilot zu spielen.

Schminken zum Beispiel.

(Diesen Beitrag nicht ernst nehmen, ok? 🙂)

„Viele junge Frauen sind halt der Meinung, sie hätten abwechslungsreichere Hobbies als vorm PC zu sitzen und Pilot zu spielen. Schminken zum Beispiel.“

wenn sie wüßten wieviel Zeit zum Schminken sie als Airline Pilot*in im Cockpit hätten, ihre männlichen Kolleg*en hingegen müssen sich da tatenlos langweilen.

Der war super 😀

Glaube gibt mehr als wir alle vermuten, trotzdem hast du vollkommen Recht, die Mehrheit sind wohl Männer.

Also mir sind in dreißig Jahren Simmerei vielleicht fünf Frauen begegnet, die Flugsimulation betrieben haben. Das ist natürlich keineswegs repräsentativ.

Aber eine interessante Frage. Ist es wirklich so ein Männerhobby, wie es scheint?

Also mir sind in dreißig Jahren Simmerei vielleicht fünf Frauen begegnet“

mir leider erst eine oder zwei, und als ich sie fragte ob sie mit mir etwas betreiben wollten, ich meinte natürlich nur Flugsimulation, hat sie mir eine gescheuert.
Seitdem betreibe ich jetzt Flugsimulation. Allein allein.

Glaube gibt mehr als wir alle vermuten“

ich „vermute“ hier NULL, wer meint er/sie/es sei Pilot*in möge sich hier bei mir bitte melden.

Moin,

kann mir mal jemand erklären, wie ich in der Aussenansicht diesen HUD wegbekomme.

Diese ASOBO Experten haben bei Chase Camera die Option: Instrument Heads Up Display On/off entfernt.

Last edited 19 Tage vor by diditester

„diese Asobo Experten haben die Option: Instrument Heads Up Display On/off entfernt.“

nee ham se nich, die Asobo Experten empfehlen: „Assistance options – User Experience – Instrument Heads-Up Display – Chase Cam “ OFF-FULL-MINIMAL

Yeah, Danke Dir Yo.Gie

das haben sie aber ganz gut versteckt.Ja Yo.Gie wenn wir Dich nicht hätten, wollte gerade schon ein Thread im MS Forum eröffnen. Schönen Abend noch.

du sollst aber nicht zuviel am PC spielen, sondern lieber mit Deiner Pilot*in. Sonst muß sie sich wieder mangels anderer Hobbies schminken!

Ja wohl war, das Zeitmanagement sollte wohl bedacht werden und gut austariert sein sonst kann man sich eine halbwegs gut funktionierende Partnerschaft auf kurz oder lang möglicherweise abschminken.

Und zum Thema weibliches Pilotenpersonal im sim fällt mir Katiepilot ein, die streamt regelmässig auf twitch in inglish. Sie ist aktive Pilotin auf Airbus, ganz nett ihr stream.

Katiepilot ein, die streamt regelmässig auf twitch in inglish.

im Cockpit oder beim Schminken? Cockpit streaming kann ja recht eintönig sein.

Das Problem mit den Bäumen bzw deren Bewaldungsdichte ist in Süddeutschland leider immer noch präsent. So macht es irgendwie keinen Spaß…..weil es vor dem DACH Update besser war.

Aber ansonsten ziehe ich meinen Hut vor Asobo. Die geben der Community wirklich sehr viel und mit jedem Update wird das Bild kompletter. Vielen Dank.

PS. Wenn es über den MS Store mit dem Update nicht klappt, trotz Neustart, geht es via Xbox App wunderbar.

Hat jemand schon das Reno Air Race getestet ?
Wenn ja, lohnt sich das und welche Version kann man empfehlen ?

Hat jemand schon das Reno Air Race getestet ?
Wenn ja, lohnt sich das und welche Version kann man empfehlen ?“

ist natürlich wie immer Geschmacksache. Ich persönlich finde es genau so langweilig wie die Indy500 oder das Nass-Car 🙂 Racing in Daytona. permanentes im Kreis rasen, das muß man schon mögen, Dagegen ist Formel1 quasi eine Rallye Paris-Dakar. Ich hatte es kurz während der Beta ausprobiert, aber nach 3 Runden gelangweilt aufgehört. wer unbedingt die neuen Flugzeuge haben will – ok, dann ja – ich habe aber selbst noch nicht mal alle default-Flieger ausprobiert. ich glaube der geneigte MSFS-Pilot wird mit der demnächst erscheinenden PMDG-737 mehr und länger Freude haben. aber wie wir in Österreich immer sagen: ymmv – your mileage may vary.

Danke für die Infos 🙂

Danke Asobo. Wieder einen tollen Job gemacht…
Super schnelle Anbindung. Update lief Problemlos durch…

DX12 Beta sorgt zwar dafür, daß die GPU Auslastung um 30 bis 40% weniger ist, jedoch geht auf die Kosten von FPS um 5 bis 10. Ist ja auch Beta.
Die CPU Auslastung ist um 5 bis 8% mehr geworden.

„DX12 Beta sorgt zwar dafür, daß die GPU Auslastung um 30 bis 40% weniger ist, … Die CPU Auslastung ist um 5 bis 8% mehr geworden.“

Genau so soll es ja auch sein. Dennoch ist mangels Optimierung die Performance derzeit noch ruckeliger und schlechter als mit DX11, und diverse Carenado Flieger lassen den MSFS sofort abstürzen. Fazit: die DX12 Vorschau ist derzeit noch unbrauchbar. Gut DirectX-Ding will eben Weile haben, war bei P3D nicht anders. Und für alle Freunde der gepflegten WorkingTitle-Unterhaltung: nicht vergessen das kostenlose G1000-NXi Version 0.9.0 und Citation CJ4 update 12.9 zu installieren.

Die Wolken scheinen bei mir aber Probleme zu machen, endlich ruckelt es mal wieder wie es sich für einen Flugsimulator gehört.

Ich hatte massive Frameratenverluste (von 30 auf 10-20), dachte auch, es liegt an der neuen Wetterdarstellung mit Sichtweitenverringerung, das war aber nicht der Fall. Der Community-Ordner ist natürlich auch ziemlich voll… Unbedingt „Unreal Weather Live METAR“ entfernen, das ist inkompatibel und zerhaut das ganze Wetter (man hat nur blauen Himmel).
Löschen des Rolling Cache soll gegen niedrige FPS hilfreich sein. Hab ich gerade gemacht, bin nun dabei, den manuellen Cache für meine Heimat-Photogrammetrie neu zu laden, gähn! Melde mich nochmal, ob’s die Lösung war.

Das Löschen des Rolling Cache hat’s nicht gebracht. Definitiv schlechtere Performance bei gleichen Einstellungen.

Letzte Meldungen aus dem MSFS Forum deuten drauf hin, dass die Performanceverschlechterung nur in Photogrammetriegebieten auftritt. Da EDDC meine Standardbasis zum Testen ist, kann das gut stimmen. Mal testen in reinen Autogen-Städten…

Die Wolken scheinen bei mir aber Probleme zu machen, endlich ruckelt es mal wieder …“

das liegt dann aber an für die jeweilig verwendete Hardware unpassend eingestellten Schiebereglern. Habe fast alles auf MAX, ULTRA oder HIGH, und selbst in 4K Auflösung ruckelt bei 40-45 fps da in den Wolken nix. (Core-i9 @ 4.8 GHz, RTX 3090). wenns dann trotzdem in den Wolken ruckeln sollte wäre ich eigentlich froh, denn das wären dann die in den Wolken auftretenden Turbulenzen, „wie es sich für einen as-real-as-it-gets Flugsimulator gehört.“ 🙂

Erstaunt war ich, als bekannt wurde, dass das GOTY-Update eine Szenerie vom Airport Leipzig/Halle enthält. Diese Szenerie stammt von der im letzten Twitch-Q&A persönlich vorgestellten Flightsim Studio AG. Ob die Firma damit einen Werbeeffekt für ihre anderen Szenerien erzielen wollte, weiß ich nicht. Gegenüber der bei Flightsim.to erhältlichen tollen Freeware stellt sie in meinen Augen überhaupt keinen Mehrwert dar.

Das dürfte sich ändern, da der Creator der Freeware Szenerie mitgeteilt hat, dass er das Projekt -aus Zeitgründen- nicht weiter supporten* oder gar ausbauen kann.
Ihm kam es also sehr recht, dass jetzt eine EDDP Version mitgeliefert wird.

*) „nicht mehr supporten“ meint auch, er wird keine Aktualisierungen nach Sim/World Updates vornehmen. Also so lange die Freeware noch funktioniert ist es okay, aber wenn nicht, dann entweder die Asobo Version oder die sehr gute Version von Digital Design.

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Last edited 18 Tage vor by Franz

Track IR funktioniert leider nach dem Update auch nicht mehr.

Falls jemand einen Workaround kennt, um TrackIR wieder zum Laufen zu bringen, wäre ich auch für jeden Tipp dankbar. Reparatur/Neuinstallation der TIR Software ist leider keine Lösung.

Also das TrackIR nicht mehr läuft nach dem Update kann ich so nicht bestätigen. In der Cessna 172 läuft das bei ersten Tests wie geschmiert, wenn das auch mal so schön bei mir in DCS laufen würde, no problems bis jetzt aber die schreiben ja auch hier irgendwo das es da bisweilen Probleme geben soll, die man dann mit Taste F12 beheben könnte.

Ich teste das mal am WE. Ohne TrackIR wäre schon doof…

Klar, aber wie geschrieben bei mir läufts habs jetz gerade auch im A320 FBW zu laufen, bis jetzt alles ok

Ich starte TRackIR vor dem MSFS und das wars.

Last edited 18 Tage vor by diditester

ZU früh gefreut, jetzt hat es sich im Spiel verabschiedet in der TrackIr software aber läufts.

In einem anderen Flugzeug läuft es wieder vielleicht ligts an der A320 FBW??

Flugzeugunabhängig hört TrackIr nach unbestimmter Zeit auf zu funktionieren und ist dann esrt wieder bei Auswahl eines anderen Flugzeugs verfügbar in MSFS.

Track IR bei mir auch nicht. Neuester Treiber, gemeldet an Zendesk. Dort ist ein Thread mit fast 200 Usern, wo es nicht läuft. Angeblich ist in der Toolbar unter KAMERA 📷 ein Schalter, der TrackIR immer auf OFF stellt. Ich hoffe auf ein baldiges Hotfix, ohne fliegt ich nicht…

Eine Frage zu den verschiedenen Bundles:

Beim Update zeigt es bei mir „Standard“ an, obwohl die Premium Deluxe Version installiert ist. Kriegen alle User das „Standard“-Update? Oder kommt das „On-Top“?
Ich habe diesbezüglich nirgends eine Info gelesen…

01eb45b914b4b6a9139e02a43d12bc407984b0a6.jpeg

War bei mir auch so, hatte mich irritiert-aberinstalliert wurde das passende“Premium Deluxe“update.

In der Toolbar unter KAMERA 📷 den TrackIR wieder einschalten , damit sollte es gehen 🚶.Hält aber leider nicht lange. Hab es auch schon an Zendesk gepostet. Dort gibts auch schon über 200 Einträge in einem Thread, dass der Track IR nicht mehr geht….

Neues Update, neue Probleme…

Hallo.
bei mir funktioniert die Alt Anzeige im G 1000 nicht mehr – außerdem bleiben die Assistenzanzeigen (obwohl ausgeschaltet) aktiv. Gibt es eine Lösung?

 „Assistance options – User Experience – Instrument Heads-Up Display – Chase Cam “ OFF-FULL-MINIMAL

Danke funktioniert!!